12-30-2013, 11:25 PM
Yandex, Türkiye’deki kullanıcılar ve Türkiye hakkında bilgi arayan herkes için geliştirilmiş, kullanıcılarına İnternet’te aramanın yanı sıra haberler, e-posta gibi birçok farklı İnternet servisi sunan bir arama motoru ve web bilgi portalıdır.
ComScore verilerine göre bütün dünyada 94 milyondan fazla kullanıcı tarafından tercih edilerek dünyanın 5. büyük arama motoru olan Yandex, kuruluşundan bu yana 10 yılı aşkın bir süredir %60’a yakın bir pazar payıyla Rusya piyasasındaki lider konumunu korumaktadır. Birkaç yıl önce Ukrayna, Beyaz Rusya ve Kazakistan için de özel portallarını açan Yandex, servislerini başka dillere çevirmekle kalmayıp çalıştığı her ülke için gerçek birer yerel ürün sunmak üzere çaba göstermektedir.
Servislerimiz
Arama Motoru
Yandex’in misyonu, kullanıcılardan gelecek her türlü soruya yanıt bulmaktır.
Yandex’in arama kutusuna açık ve net yazılan soruların yanıtları, sistemin arama sonuçları sayfalarında bulunur. Arama sadece web’de değil, son dakika haberleri veya yeni çıkan ürünler gibi çeşitli bilgi kaynaklarında da yapılır ve sonuçlar uygun bulunursa, arama sonuçları arasında yer alır.
“Bugün hava nasıl?” veya “Haberlerde ne var?” gibi daha genel sorular ise Yandex’in www.yandex.com.tr ana sayfasında yer alan günün haberleri, hava durumu gibi çeşitli servisleri sayesinde yanıtlanır.
Kullanıcılar için web servisleri
Yandex bütün teknolojilerini öncelikle internet kullanıcıları, yani sizler için geliştirir. “Kullanıcı memnuniyeti”ni en önemli etkenlerden biri olarak gören Yandex ekibi, bir servisin öncelikle kullanıcılar için faydalı olmasına, sonrasında ticari yönüne dikkat eder. Doğal olarak, geliştirilen bir servisin, kullanıcıları memnun edecek bir özelliği olduğundan kuşku duyulduğu sürece ürünün gelişmesinin anlamı olmaz.
Amacımız, Türkiye’deki internet kullanıcıları için yeni bir alternatif olmak; yani Türk toplumunun, dilinin ve kültürünün bütün özelliklerini ve geleneklerini gözönünde bulunduran bir arama motoru ve web portalı sunmaktır. Umudumuz, servislerimizin Türkiye’deki kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve kullanışlı olmasıdır. Yandex.com.tr’de reklam gösterimi, servislerimiz ancak gerçekten en üst kaliteye ulaştıktan sonra yapılır. Öncelik, servis kalitesinin yükseltilmesidir.
Global ve yerel özelliklerin kombinasyonu
Farklı şehir ve ülkelerde yaşayan Yandex kullanıcıları, benzer şeyleri aradıklarında dahi farklı sonuçlarla karşılaşabilirler. Benzer şekilde, uygulanan arama teknolojileri evrensel olup; aranan şeylerin bulunması için tercih edilen servisler her bir ülke ve hatta her bir kullanıcı için farklı olur. Bir internet kullanıcısının sorgularını en iyi şekilde yanıtlamak için; kullanıcının yaşadığı toplumun, dilinin ve kültürünün bütün özelliklerini, tüm yerel gelenekleri ve yasalarıyla bir sürü diğer özellikleri gözönünde bulundurarak servisin en iyi şekilde ayarlanması, yerelleştirilmesi esastır. Ayrıca her bir kullanıcının kendi ilgi alanı yelpazesinin farklı olduğunu anlayan Yandex; her bir kullanıcının kendi sorgularını mümkün olduğu kadar en iyi şekilde yanıtlamak üzere, kullanıcının kendi tercihleri ve ilgi alanlarına göre otomatik olarak ayarlanan arama teknolojilerini geliştirmeye özen gösteriyor.
İnternetin Aynası
Yandex, varolan bilgiyi aramak ve sınıflandırmak için yeni teknolojiler geliştirmektedir. Bulunan içerik, özellikleri arama sistemince etkilenmeyecek şekilde arama sonuçları listesinde sıralanır. Yandex servislerinin tamamı bu şekilde çalışır. Örneğin, Yandex.Haberler’in kullanıcıya sunduğu haberlerin tamamı, yüzlerce kaynaktan alınan haber içeriğinin tamamen önyargısız, sistem tarafından hiçbir düzenleme yapılmadan, olduğu gibi yansıtılmasıyla oluşur.
Teknolojiler
Yandex, dünya çapında teknolojiler geliştiren bir şirkettir. Örneğin arama sonuçlarının sıralanması için kullanılan algoritmalar yine Yandexin geliştirdiği MatrixNet isimli bir akıllı bir makine öğrenimi teknolojisi kullanılarak hazırlanmaktadır. Yandex ayrıca, kendi anti-virüs ve anti-spam teknolojileri sayesinde kullanıcıları kötü amaçlı yazılım barındıran siteler hakkında uyarır ve Yandex.Mail kullanıcılarını spam’e karşı korur. Yandex.Haber otomatik tümleyici sisteminde de yine Yandex’e özgü bir haber özü çıkarma teknolojisi kullanılır.
Yandex tarafından geliştirilen teknolojilerin bazıları kendi alanlarında ilktir. Yandex’in, morfoloji odaklı web arama yönteminin geliştirilmesinde dünyada bir ilk olması buna örnek gösterilebilir.
İnternetteki ortamın korunması için alınan tedbirler
Tüm diğer büyük web şirketleri gibi, faaliyetleriyle internetteki ortamı kaçınılmaz olarak etkileyen Yandex; etkisinin mümkün olduğunca olumlu olmasını sağlamaya çalışıyor. Kullanıcı çıkarlarını kendisi için başlıca bir değer olarak gören Yandex’in de, kullanıcılara kaliteli arama servisi sağlayabilmesi için çeşit çeşit kaynaklar içeren ve kullanıcılara açık internete ihtiyacı vardır.
Kullanıcıların web’de aradıklarını kolay ve hızlıca bulabilmeleri için esas olan ve Yandex’in çalışmalarının çok önemli bir parçasını oluşturan bilgi yapılandırma faaliyeti; ancak ve ancak Yandex’in binlerce şirket ile yaptığı işbirliği sayesinde gerçekleştirebiliyor. Yandex, yüzlerce internet mağazasını ortak bir alışveriş platformunda birleştirerek kullanıcılarına web’de aradıklarını ürünleri daha çabuk ve kolay buldurabiliyor. Benzer şekilde, indekslediği web siteleriyle ilgili mevcut bilgi işleyen Yandex, elde ettiği verileri kullanıcılara daha iyi arama sonuçlarını sunmak için kullanıyor; ve günün en güncel haberlerini otomatik olarak farklı kaynaklardan toplayarak günün en yalın ve önyargısız gelişmeler tablosunu arz ediyor. Ayrıca phishing, spam ve virüslere karşı korumaya sahip olan Yandex arama servisi; kullanıcılarını, bilgisayarları için zararlı olabilecek yazılımlardan ve sitelerden koruyor.
Yandex Ekibi
Çeşitli konularda uzmanlaşmış çalışanlardan oluşan Yandex ekibi, şirketin en değerli varlığıdır. Günümüzde arama teknolojilerinin geliştirilmesi, konuyla ilgili çalışanların matematik, veri analizi, dilbilgisi, programcılık gibi çeşitli alanlarda üst düzey birer uzman olmasını gerektirmektedir. Bu tür uzmanları dünyanın dört bir yanında arayan Yandex, çeşitli mesleki olimpiyatlara da destek vererek ve ayrıca kendi eğitim programlarını yürüterek ihtiyaç duyulan yetkinlikte çalışanların yetiştirilmesine yardımcı olur. Bu güçlü ekip sayesinde Yandex, bilgi teknolojileri alanındaki en başarılı şirketler listesinde ilk sıralarda yer almaktadır.
Bugün Yandex’in 6 farklı ülkedeki 14 ofisinde 3,000’den fazla çalışanı bulunmaktadır. Şirketin genel merkezi Rusya Federasyonu’nun başkenti Moskova’dadır.
Yandex’in 2011’de İstanbul’da açılan Türkiye ofisinde çalışanlar arasında şirket yöneticileri, pazarlama uzmanları, çevirmenler ve diğer konularda uzmanlaşmış profesyoneller bulunmaktadır. Türkiye’de açılacak servisler ve bunların nasıl görüneceğine dair tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir.
Yandex’in İş Modeli
Yandex gelirinin önemli bir bölümünü içeriğe dayalı reklamcılıktan elde eder. Bu sistemde reklamlar, kullanıcıların arama sorgularıyla eşleştirilir, bu da reklamlar yayınlanırken doğru kitlenin hedeflenmesini sağlar. Ayrıca Yandex’in reklamları şirketin çözüm ortağı olan binlerce web sitesinde de gösterilir. Yandex.Direct reklam yerleştirme sistemi Rusya piyasasında lider konumundadır.
Bunun yanı sıra Yandex’in gelirinin küçük bir payı medya bazlı reklamcılık kaynaklıdır. Gelirin %95'i Rusya piyasasından elde edilir.
Yandex hisseleri, Mayıs 2011’de NASDAQ’ta halka arz edilmiştir. Bu, bir Rus şirketi tarafından NASDAQ’ta son 5 yılda yapılan ilk ve 2011’de teknoloji şirketleri tarafından yapılan en büyük halka arz işlemidir.
kaynak: http://sirket.yandex.com.tr/general_info/about_yandex.xml
ComScore verilerine göre bütün dünyada 94 milyondan fazla kullanıcı tarafından tercih edilerek dünyanın 5. büyük arama motoru olan Yandex, kuruluşundan bu yana 10 yılı aşkın bir süredir %60’a yakın bir pazar payıyla Rusya piyasasındaki lider konumunu korumaktadır. Birkaç yıl önce Ukrayna, Beyaz Rusya ve Kazakistan için de özel portallarını açan Yandex, servislerini başka dillere çevirmekle kalmayıp çalıştığı her ülke için gerçek birer yerel ürün sunmak üzere çaba göstermektedir.
Servislerimiz
Arama Motoru
Yandex’in misyonu, kullanıcılardan gelecek her türlü soruya yanıt bulmaktır.
Yandex’in arama kutusuna açık ve net yazılan soruların yanıtları, sistemin arama sonuçları sayfalarında bulunur. Arama sadece web’de değil, son dakika haberleri veya yeni çıkan ürünler gibi çeşitli bilgi kaynaklarında da yapılır ve sonuçlar uygun bulunursa, arama sonuçları arasında yer alır.
“Bugün hava nasıl?” veya “Haberlerde ne var?” gibi daha genel sorular ise Yandex’in www.yandex.com.tr ana sayfasında yer alan günün haberleri, hava durumu gibi çeşitli servisleri sayesinde yanıtlanır.
Kullanıcılar için web servisleri
Yandex bütün teknolojilerini öncelikle internet kullanıcıları, yani sizler için geliştirir. “Kullanıcı memnuniyeti”ni en önemli etkenlerden biri olarak gören Yandex ekibi, bir servisin öncelikle kullanıcılar için faydalı olmasına, sonrasında ticari yönüne dikkat eder. Doğal olarak, geliştirilen bir servisin, kullanıcıları memnun edecek bir özelliği olduğundan kuşku duyulduğu sürece ürünün gelişmesinin anlamı olmaz.
Amacımız, Türkiye’deki internet kullanıcıları için yeni bir alternatif olmak; yani Türk toplumunun, dilinin ve kültürünün bütün özelliklerini ve geleneklerini gözönünde bulunduran bir arama motoru ve web portalı sunmaktır. Umudumuz, servislerimizin Türkiye’deki kullanıcılar tarafından beğenilmesi ve kullanışlı olmasıdır. Yandex.com.tr’de reklam gösterimi, servislerimiz ancak gerçekten en üst kaliteye ulaştıktan sonra yapılır. Öncelik, servis kalitesinin yükseltilmesidir.
Global ve yerel özelliklerin kombinasyonu
Farklı şehir ve ülkelerde yaşayan Yandex kullanıcıları, benzer şeyleri aradıklarında dahi farklı sonuçlarla karşılaşabilirler. Benzer şekilde, uygulanan arama teknolojileri evrensel olup; aranan şeylerin bulunması için tercih edilen servisler her bir ülke ve hatta her bir kullanıcı için farklı olur. Bir internet kullanıcısının sorgularını en iyi şekilde yanıtlamak için; kullanıcının yaşadığı toplumun, dilinin ve kültürünün bütün özelliklerini, tüm yerel gelenekleri ve yasalarıyla bir sürü diğer özellikleri gözönünde bulundurarak servisin en iyi şekilde ayarlanması, yerelleştirilmesi esastır. Ayrıca her bir kullanıcının kendi ilgi alanı yelpazesinin farklı olduğunu anlayan Yandex; her bir kullanıcının kendi sorgularını mümkün olduğu kadar en iyi şekilde yanıtlamak üzere, kullanıcının kendi tercihleri ve ilgi alanlarına göre otomatik olarak ayarlanan arama teknolojilerini geliştirmeye özen gösteriyor.
İnternetin Aynası
Yandex, varolan bilgiyi aramak ve sınıflandırmak için yeni teknolojiler geliştirmektedir. Bulunan içerik, özellikleri arama sistemince etkilenmeyecek şekilde arama sonuçları listesinde sıralanır. Yandex servislerinin tamamı bu şekilde çalışır. Örneğin, Yandex.Haberler’in kullanıcıya sunduğu haberlerin tamamı, yüzlerce kaynaktan alınan haber içeriğinin tamamen önyargısız, sistem tarafından hiçbir düzenleme yapılmadan, olduğu gibi yansıtılmasıyla oluşur.
Teknolojiler
Yandex, dünya çapında teknolojiler geliştiren bir şirkettir. Örneğin arama sonuçlarının sıralanması için kullanılan algoritmalar yine Yandexin geliştirdiği MatrixNet isimli bir akıllı bir makine öğrenimi teknolojisi kullanılarak hazırlanmaktadır. Yandex ayrıca, kendi anti-virüs ve anti-spam teknolojileri sayesinde kullanıcıları kötü amaçlı yazılım barındıran siteler hakkında uyarır ve Yandex.Mail kullanıcılarını spam’e karşı korur. Yandex.Haber otomatik tümleyici sisteminde de yine Yandex’e özgü bir haber özü çıkarma teknolojisi kullanılır.
Yandex tarafından geliştirilen teknolojilerin bazıları kendi alanlarında ilktir. Yandex’in, morfoloji odaklı web arama yönteminin geliştirilmesinde dünyada bir ilk olması buna örnek gösterilebilir.
İnternetteki ortamın korunması için alınan tedbirler
Tüm diğer büyük web şirketleri gibi, faaliyetleriyle internetteki ortamı kaçınılmaz olarak etkileyen Yandex; etkisinin mümkün olduğunca olumlu olmasını sağlamaya çalışıyor. Kullanıcı çıkarlarını kendisi için başlıca bir değer olarak gören Yandex’in de, kullanıcılara kaliteli arama servisi sağlayabilmesi için çeşit çeşit kaynaklar içeren ve kullanıcılara açık internete ihtiyacı vardır.
Kullanıcıların web’de aradıklarını kolay ve hızlıca bulabilmeleri için esas olan ve Yandex’in çalışmalarının çok önemli bir parçasını oluşturan bilgi yapılandırma faaliyeti; ancak ve ancak Yandex’in binlerce şirket ile yaptığı işbirliği sayesinde gerçekleştirebiliyor. Yandex, yüzlerce internet mağazasını ortak bir alışveriş platformunda birleştirerek kullanıcılarına web’de aradıklarını ürünleri daha çabuk ve kolay buldurabiliyor. Benzer şekilde, indekslediği web siteleriyle ilgili mevcut bilgi işleyen Yandex, elde ettiği verileri kullanıcılara daha iyi arama sonuçlarını sunmak için kullanıyor; ve günün en güncel haberlerini otomatik olarak farklı kaynaklardan toplayarak günün en yalın ve önyargısız gelişmeler tablosunu arz ediyor. Ayrıca phishing, spam ve virüslere karşı korumaya sahip olan Yandex arama servisi; kullanıcılarını, bilgisayarları için zararlı olabilecek yazılımlardan ve sitelerden koruyor.
Yandex Ekibi
Çeşitli konularda uzmanlaşmış çalışanlardan oluşan Yandex ekibi, şirketin en değerli varlığıdır. Günümüzde arama teknolojilerinin geliştirilmesi, konuyla ilgili çalışanların matematik, veri analizi, dilbilgisi, programcılık gibi çeşitli alanlarda üst düzey birer uzman olmasını gerektirmektedir. Bu tür uzmanları dünyanın dört bir yanında arayan Yandex, çeşitli mesleki olimpiyatlara da destek vererek ve ayrıca kendi eğitim programlarını yürüterek ihtiyaç duyulan yetkinlikte çalışanların yetiştirilmesine yardımcı olur. Bu güçlü ekip sayesinde Yandex, bilgi teknolojileri alanındaki en başarılı şirketler listesinde ilk sıralarda yer almaktadır.
Bugün Yandex’in 6 farklı ülkedeki 14 ofisinde 3,000’den fazla çalışanı bulunmaktadır. Şirketin genel merkezi Rusya Federasyonu’nun başkenti Moskova’dadır.
Yandex’in 2011’de İstanbul’da açılan Türkiye ofisinde çalışanlar arasında şirket yöneticileri, pazarlama uzmanları, çevirmenler ve diğer konularda uzmanlaşmış profesyoneller bulunmaktadır. Türkiye’de açılacak servisler ve bunların nasıl görüneceğine dair tüm kararları Yandex Türkiye ekibi verir.
Yandex’in İş Modeli
Yandex gelirinin önemli bir bölümünü içeriğe dayalı reklamcılıktan elde eder. Bu sistemde reklamlar, kullanıcıların arama sorgularıyla eşleştirilir, bu da reklamlar yayınlanırken doğru kitlenin hedeflenmesini sağlar. Ayrıca Yandex’in reklamları şirketin çözüm ortağı olan binlerce web sitesinde de gösterilir. Yandex.Direct reklam yerleştirme sistemi Rusya piyasasında lider konumundadır.
Bunun yanı sıra Yandex’in gelirinin küçük bir payı medya bazlı reklamcılık kaynaklıdır. Gelirin %95'i Rusya piyasasından elde edilir.
Yandex hisseleri, Mayıs 2011’de NASDAQ’ta halka arz edilmiştir. Bu, bir Rus şirketi tarafından NASDAQ’ta son 5 yılda yapılan ilk ve 2011’de teknoloji şirketleri tarafından yapılan en büyük halka arz işlemidir.
kaynak: http://sirket.yandex.com.tr/general_info/about_yandex.xml